بررسی مقابله ای مقوله ی جنگ در رمان های «ارمیا» رضا امیرخانی و «وداع با اسلحه» ارنست همینگوی

پایان نامه
چکیده

ین پایان نامه به بررسی نحوه دریافت معنای زندگی در دو اثر «ارمیا» نوشته رضا امیرخانی و «وداع با اسلحه» نوشته ارنست همینگوی می پردازد که بدین منظور از آراء و ایده های علامه طباطبائی و استاد مرتضی مطهری استفاده گردیده است. پایان نامه حاضر به بررسی این ادعا می پردازد که تفاوت مشهودی بین دیدگاه های دو شخصیت اصلی دو اثر فوق الذکر که تجربه شرکت در جنگ را دارند، وجود دارد و این تفاوت محصول تفسیر آنها از معنای زندگی شان می باشد. «وداع با اسلحه» در نمایش تلاش های بیهوده انسان در راستای یافتن معنای زندگی، رویکردی پوچ گرایانه را ارایه می نماید. هنری، شخصیت اصلی این اثر، تمایلی به تفکر پیرامون دنیای خارج ندارد، زیرا که واقعیت برای وی امری زجرآور است. او بیشتر میپسندد که لحظات ارزشمند حیات خود را با خوش گذرانی سپری کند و این مسئله حاصلی جز ایده های بی معنی و بیهوده برای وی به بار نمی آورد. «وداع با اسلحه» آشکارا نمایانگر اینست که زندگی معنای دقیقی ندارد. اما در نقطه مقابل اثر «ارمیا» نشانگر دستیابی نهایی به معنای نمادین زندگی پس از مرگ و جهان آخرت است. از این منظر هر دوی شکست و پیروزی پُلی برای رسیدن به موفقیت نهایی و راهی برای ملاقات خدا هستند. انسان مذهب مدار مرگ را پایان داستان نمی داند، بلکه آنرا شروع یک زندگی نامتناهی در نظر می گیرد. این فرد تمام درد و رنج های موجود را راهی برای رسیدن به قرب الهی می داند. طبق نظر اسلام شهادت راه نائل آمدن به سعادت و کامیابی نهایی است. در حقیقت زندگی بشری تنها در صورتی معنادار خواهد بود که اهداف الهی در خود داشته باشد؛ در غیر این صورت معنا از کف رفته و بشر در گردابی از پوچی و بی حاصلی غوطه ور خواهد شد.

منابع مشابه

بررسی سبک شناسانة رمان «ارمیا» اثر رضا امیرخانی

سبک در هنر داستان­نویسی به مانند سبک در سایر انواع ادبی، فراهنجاری در زبان است که نظام خاص احساسات و اندیشه­های نویسنده و شیوة شخصی او را در نگریستن به جهان نمایش می­دهد. در دوران معاصر، سبک­شناسی اگرچه همانند گذشته مورد استفاده قرار می­گرفته؛ امّا از لحاظ کاربرد زبانی و ویژگی­های ادبی دچار تغییر و دگرگونی­هایی شده است که نویسندگان معاصر را همچون گذشته صاحب سبکی شخصی ساخته است. سبک خاصی که امیرخ...

متن کامل

بررسی و تحلیل مکتب اکسپرسیونیسم در رمان «ارمیا» از رضا امیرخانی

هنر قرن بیستم را به گونه‌ای عام اکسپرسیونیسم نامیده‌اند که در سال‌های جنگ جهانی اول به اوج خود رسید. در این مکتب نویسنده برآن است تا احساسات درونی خود را در پاسخ به واقعیت بیرونی منعکس کند. هسته مرکزی داستان‌های اکسپرسیونیستی انسان است. انسانی که در جست‌وجوی بهشت گمشده خویش، در مقابل ظلم و تجاوز می‌ایستد. این مبارزه و پایداری می‌تواند آثار اکسپرسیونیستی را تحت عنوان ادبیات مقاومت قرار دهد. رضا ...

متن کامل

شگردهای آشنایی‏زدایی در رمان بیوتن (رضا امیرخانی)

در این مقاله شیوه‏های آشنایی‏زدایی و هنجارشکنی رضا امیرخانی در رمان بیوتن به روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی شده است. با آن که معمولاً ساحت رمان به این کارکرد زبانی کمتر توجه نشان داده است، نویسنده بیوتن از معدود نویسندگانی است که با آگاهی از تأثیر این شیوه بر مخاطب، از آن به خوبی سود برده است و فراهنجاری زبانی بیش‌ترین سهم را در آشنایی‏زدایی رمان بیوتن دارد، اگر چه فراهنجاری نوشتاری و معنایی نیز جای...

متن کامل

نقدی بر دو رمان از رضا امیرخانی

داستان‌های دفاع مقدس اکثراً با زبانی واقع‌گرایانه و به دور از تکلّف، در شرایط بحرانی جهت برجسته کردن ارزش‌های انسانی و تقویت روحیه ایثارگری نوشته شده‌اند. بعد از عصر دفاع مقدس، بتدریج دوران گذار از داستان‌های رئالیستی به داستان‌های تلفیقی( تخیّلی و واقع گرا) فرا می رسد. از این رو دهه هفتاد و هشتاد، توجه اهل قلم به خیال پردازی و ایجاد فضای ذهنی انتزاعی بر اساس آفرینش‌های ادبی و هنری معطوف می‌گردد. ...

متن کامل

بررسی و تحلیل عناصر داستانی در رمان های رضا امیرخانی

چکیده: سابقه داستان نویسی نوین در ایران به دوره مشروطه برمی­گردد؛ زمانی که ایرانیان فرنگ دیده داستان­ها و رمان هایی را از زبان­های بیگانه ترجمه کردند. از آن پس داستان نویسی نوین، اصول و عناصر آن در ایران مورد توجّه واقع شد. امیرخانی یکی از نویسندگان موفّق سال­های اخیر است که با استفاده از شیوه­های نو داستان نویسی، توجّه عمومی را به خود جلب کرده است. در پژوهش حاضر، عناصر داستانی آثار امیرخانی بررسی...

متن کامل

شخصیت و شخصیت پردازی در رمان های رضا امیرخانی با تکیه بر من او ،ارمیا،بیوتن

چکیده شخصیت و شخصیت پردازی یکی از عناصر برجسته ی داستان محسوب می شود؛ تا آن جا که حیات داستان بدان وابسته است. در رمان های رضا امیرخانـی، شخصیت اهمّیّت ویژه ای می یابد. این پژوهش تلاش می کند این عنصر برجسته را با رویکرد به شخصیت و انواع آن، نمودهای شخصیت، شیوه-های شخصیت پردازی، پروتوتیپ شخصیت ها و نقش آن ها در طرح داستان، پیوند شخصیت با دیگر عناصر داستانی و ابتکار موجود در رمان نویسی امیرخانی،...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023